Livet går opp og ned. Vi opp­lever alle problemer og vanskeligheter. Vi kjenner alle på følelser som tristhet, frykt, skam, skyld og sinne. Og vi har alle regnfylte dager. Det er kjipt. I tillegg er livet skikkelig urettferdig. Noen har mer enn nok til salt på grøten, andre sliter med å få endene til å møtes. Noen opplever flere regnfylte dager og mer vonde følelser enn det andre gjør. Noen har flere problemer. Noen har større problemer. Livet treffer oss ulikt, og sånn har det alltid vært.

Samtidig er det trekk ved samfunnet vårt som gjør at forskjell­er kommer tydeligere frem enn tidligere. Når en bekjent poster et bilde av sin nye bil på Facebook, ser man plutselig på sin egen gamle bil med litt andre øyne. Når Facebook-venner poster bilder av tilsynelatende fantastiske ferier, og helger med mye fest og moro, ser man kanskje med litt andre øyne på sin egen ferie og helger. 

Selv om man vet at Facebook-poster ikke gir et godt bilde av hvordan andre egentlig har det, er det vanskelig å ikke la seg påvirke, og det er vanskelig å ikke sammenligne med eget liv. Å sammenligne seg med de som tilsynelatende har mer eller lever bedre, gjør at man selv tenker at man har for lite og kan forsterke opplevelsen av at man ikke har det bra. Det kan medføre at vi hele tiden opplever en mangel og et hig om noe mer og noe annet. 

Hva er medisinen mot dette? Det er ikke å få en utømmelig bankkonto. Det er ikke terapisamtaler med psykologen. Det er ikke eksotiske feriereiser. Det er ikke å slippe å føle tristhet eller frykt. Vi trenger noe mer grunnleggende. Vi trenger trygghet, fellesskap og mening. Opplever man nok av dette, ligger mye til rette for en god psykisk helse.

Trygghet, fellesskap og mening høres ut som store og abstrakte størrelser, men man behøver ikke gjøre mange og store ting for å oppleve mer av det. «Fem om dagen» er nok:

1. Knytt bånd med menneskene rundt deg. Meld deg inn i en forening, møt opp på det som skjer i lokalmiljøet, invester tid og omtanke i å utvikle sosiale bånd.

2. Vær aktiv. Kom deg ut. Gå en tur, dans, løp.

3. Vær oppmerksom. Vær nysgjerrig. Legg merke til hvordan årstidene skifter. Kjenn på hva du føler. Tenk og reflekter over hva du opplever.

4. Lær. Prøv noe nytt, gjenoppdag en gammel interesse. Reparer en sykkel. Lag noe spennende til middag. Spill et instrument, syng.

5. Gi. Gjør noe hyggelig for en venn eller en fremmed. Vis noen takknemlighet, smil. Gi en hjelp­ende hånd. Se hvordan du selv og din glede henger sammen med andres glede. Det gir større glede og skaper fellesskap.

Ønsker alle en hyggelig høsttid!

Kilder: Jenkins, R., Meltzer, H., Jones, P.B., Brugha, T., Bebbington, P., Farrell, M., Crepaz-Keay, D. and Knapp, M. (2008) Foresight Mental Capital and Wellbeing Project. Mental health: Future challenges. The Government Office for Science, London.